BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 1, 2011

Kerana Gula Habis...





1. Malayan Sugar Manufacturing (MSM),Prai, Pulau Pinang
2. Central Sugar Refinery (CSR), Shah Alam, Selangor
3. Gula Padang Terap (GPT), Padang Terap, Kedah
4. Kilang Gula Felda Perlis (KGFP), Chuping, Perlis.

Tebu adalah sejenis tanaman dimana jika di buat air sungguh lazat. Tebu byk dijual di gerai-gerai dan kedai-kedai makan. Tahukah anda bahawa tebu juga diproses untuk menghasilkan gula. Malaysia adalah sebuah Negara pertanian di mana bekalan dan pemprosesan itu dilakukan di Negara ini sendiri.

Manakah kewajaran kenaikan harga gula??? Adakah relevan dengan kenaikan Ron 97 dimana tidak digunakan oleh Lori-lori diesel sebagai bahan bakar dalam proses pengangkutan. Berikan penjelasan yang utuh kepada rakyat agar kami mampu menghormati barisan kepimpinan yang kini makin hilang kehormatan mereka.

Gula naik untuk mengurangkan subsidi, mengapa dikurangkan segala jenis subsidi untuk rakyat jika benar Malaysia kian maju menuju puncak??? Adakah subsidi itu mmg bukan hak rakyat??? Subsidi minyak sering dikurangkan, namun tiada pembangunan seperti cendawan tumbuh selepas hujan pun yang berlaku di Malaysia??? Namun kenaikan gula memang sudah dijangka dan dibuktikan tepat akan ramalan itu.

Siapakah yang akan menerima kesan dari kenaikan ini. Rakyat Malaysia kerana ia merupakan keperluan hidup seharian. Perniaga di mana akan menjejaskan perniagaan mereka. Rakyat yang bagaimana??? Adakah merka yang menaiki E200??? Atau bekereta kancil 650 tahun 2000???

Sekarang kita sudah di bulan ramadhan, maka selepas ini raya menjelma. Apakah kewajaran harga barangan seperti gula naik walaupun ia diletakan sebagai barang kawalan? Pemimpin perlu sedar, mereka perlu turun menghayati kehidupan rakyat. Pemimpin adalah wakil yang dipilih oleh rakyat, seharusnya mereka yang mencari apa masalah yang dihadapi oleh rakyat, disamping rakyat melaporkan di pusat masyarakat yang disediakan.

Kemana arah wang subsidi Negara ini digunakan? Kenapa ia dikatakan ada berlaku kebocoran? Penjelasan yang harus diberikan untuk rakyat? Adakah Negara kini menuju untuk menjadi sebuah Negara kapitalis? Gula naik lagi? Apakah langkah pemimpin bagi menangani? Apa sumbangan Tauke-tauke besar pada rakyat?

*Segala prosedur boleh diturutkan tapi tiada maklum balas diterima.
*Ingat apabila banyak persoalan yang tidak terjawab, maka sudah pasti “ANAK MUDA MALAYSIA” akan turun ke jalanan lagi.



Abang ini sedang menimbang gula pada hari Sabtu.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAaa...................

0 comments: