BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 4, 2011

MESIR ooo MESIR.....

setiap hari d dada akhbar memaparkan cerita mengenai perkembangan d Mesir. keadaan pelajar-pelajar kte d sana. Namun adakah kita tahu kenapa berlakunya keadaan seperti itu d Mesir??? Adkah kte mengambil iktibar dr kejadian ini??? Bersamalah kita mendoakan kesejahteraan untuk saudara kita di sana dan hasilnya akan membawa kebaikan buat semua.

mari kte berfikir sejenak, kerna d setiap kejadian pasti ad sebab dan hiknah ats keperilakuan itu. Mengapa rakyat berhimpun beramai2 untuk menunjukan ketidak puasan hati mereka terhadap kerajaan? percaya lah, kerajaan yg dipimpin oleh pemimpin yg menjaga kebajikan rakyat sudah pasti dpt mengelakan perihal seperti ini berlaku. Rakyat mahukan pemimpin yg dpt menjamin ms dpn anak cucu mereka. Sebuah negara yg bgs adlh negara yg kaya ekonominya dan jenayah berkurangan. Pemimpin yang hanya mengejar kekayaan mereka tanpa memperdulikan hal ehwal rakyat menyebabkan ramai terlibat dgn kancah jenayah.

Rakyat Mesir mahu menunjukan betapa besarnya kuasa rakyat, d mana kerajaan itu d pilih oleh rakyat untuk mentadbir negara atas jln yang benar. Suara rakyat harus didengar tanpa mengira darjat atau pangkat. Sebagai sebuah negara Islam seharusnya pemipin mempunyai kredetibility sebagai seorang mukmin sejati, d mana mereka harus mengikut Rasullulah sebagai idola mereka. Apabila kita menjadikan islam ke tempat kedua d bawah dunia maka tidak sempurnalah kehidupan ini. Sesungguhnya manusia mudah lupa apabila berada dalam keadaan selesa.

Kita umat akhir zaman telah mengetahui sejarah d mana kepimpinanan Rasullulah SAW dan khulafa' al-rasyidin semasa pemerintahan mereka. Bagaimana akhlak mereka sebagai seorang pemimpin Islam. Perasaan takut kepada ALLAH yg membuatkan mereka menjadi seorang pemimpin yang beriman. Sikap mereka yang mendahulukan rakyat dari diri sendir patut d contohi oleh kita umat manusia. Malah, ketegasan mereka dalam mempertahankan yang hak dan batil itu juga perlu ad dlm diri pemimpin itu sendiri.
Seorang pemimpin seharusnya berilmu untuk d jadikan panduan dlm kepimpinan berliau dan dapat menggunakan ilmu dlm kepimpinannya. Bayangkan botol yang kosong apabila d tiup angin, tiudak mampu mempertahankan diri ini kan pula org lain.

Saya telah menyatakan hal kepimpinan di atas kerana saya merasakan ini adalah punca sebenar kejatuhan kebanyakan negara Islam di samping hasad dengkit musuh Islam laknatullah. Kepimpinan yang bagus mampu membawa rakyat bersama-sama mereka untuk mempertahankan Islam dan negara. Sekiranya kita mempunyai pemimpin seperti ini nescaya kte akan d di hormati oleh barat.

bagaimana dengan rakyat, apa tugas kita sebagai rakyat yang duduk d bawah kepimpinan Islam??? apa kata kita mulakan dengan diri kita. dimana kedudukan kita sebagai seorang muslim, soalan ini seharusnya sentiasa berada dalam diri kita. Kita seharusnya berada d landasan Islam yang menghampirkan kita dengan ALLAH. Jika setiap mukmin mampu meningkatkan diri mereka nescaya kita akan jadi seperti lidi apabila dikumpulkan maka sukar untuk d patahkan. Barulah uamt Islam itu menjadi kuat dan tidak akan d tindas.

Apa kenamengena keadaan d mesir dan negara kita??? Persamaannya kita adlh salah satu negara Islam, Namun adkah kita membawa Islam itu bersama dalam kehidupan kita??? Bagaimana pemimpin kita mengamalkan akhlak seperti khulafa' al-rasyidin??? Kita tidak mahu negara kita jadi seperti Mesir, namun apa yg harus kita lakukan???
Renungkan fikirkan dan sedarlah....

0 comments: