BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 10, 2011

MAHASISWA vs POLITIK



Apa relevannya melarang seorang mahasiswa yang dikatakan sbgi bakal pemimpin negara berpolitik??? memeang ini topik yang sudah lama dipertikaikan, namun apa tindakan kerajaan. Mereka masih meninggalkan tanpa sebarang tanda tanya yang pasti mereka melupakan masa depan hanya mengenang sejarah.






Memang dahulu sejarah telah menyetujui undang-undang ini namun adakah kita kini masih di tahun 1969??? Apakah peranan belia buat negara kita tidak di hargai?
Malaysia dikatakan sedang menuju zaman demokrasi maju di mana harus mempunyai atau pun membentuk ciri-ciri sebuah negara maju. Kerajaan perlu menerima hakikat bahawa belia kini telah matang pada kendirinya. Mereka harus di ajar dari awal bagi mampu memilih jalan kebenaran.


Apabila rang undang-undang ini di gantung tanpa di ketahui akan akar umbinya, maka keluar la tomahan dan tekaan yang kurang enak. Umum hanya mengetahui perarakan mahasiswa terbesar ketika DSAI menjadi mpp di universiti, dimana mempertahankan nasib pelajar2 desa yang miskin. Adakah ini yang di takuti oleh Kerajaan??? Kalo tidak dipetik, gitar tak akan berbunyi.


Mahasiswa merupakan rakyat Malaysia yang sah, dimana setiap undi mereka adalah sah. Namun, pertikaiannya mengapa mereka dilarang berpolitik, malahan di Universiti-universiti tempatan juga terdapatnya pilihan raya kampus dan ia menunjukkan kematangan dan menghormati antara satu sama lain. Sekiranya mahasiswa ini dibenarkan berpolitik, saya percaya sedikit sebanyak mampu mematangkan pesada politik negara di mana kini masih seperti Fun Fair. Bukan YB yang ada skrg ni tak bagus namun sekiranya ada generasi yang mampu memimpin dari awal maka kematangan itu mudah direalisasikan.

Dari pemerhatian kita semua, apabila lambat menceburi bidang politik( selepas tamat pengajian) maka ramai tokoh-tokoh ini mula mencari jalan singkat sejajar dengan umur yang kian meningkat. Disini la bermula budaya yang tidak elok iaitu me-lobby, malah ada yang mengatakan perlu ada cable yang kuat. Budaya yang wujud ini menyebabkan gejala yang lain mengekorinya seperti gejala rasuah dan pecah amanah.

Percayalah bahawa Mahasiswa adalah 'educated people' di mana mereka tidak mudah melatah sekiranya sesuatu itu tidak lagi jelas. Ini adalah jasa dari pendidikan yang diberikan. Namun permasalahan ini bukan kerna mahasisma mampu berpolitik, tapi adkah Kerajaan itu sendiri percaya pada sisitem pendidikan negara ini yang membentuk keperibadian Mahasiswa.

0 comments: