BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 17, 2011

Aku diajar...

Mata ku buka dari lena,
Melihat indahnya tanah airku,
Tangan ku tadahkan,
Memohon pada yang Esa,
Agar ini mampu dirasai oleh anak cucu ku,

Ketika sekolah aku diajar,
Biru lambang perpaduan,
Merah tanda keberanian,
Putih itu kesucian,
Kuning bukti kedaulatan,
Empat warna diadunkan.
Adakah ia sebati?
Mulut mengatakan sayang,
Namun hati itu yang utama,
Tidak perlu ditanya,
Jawapannya hakiki,
Aku sayang negaraku,

Ketika disekolah aku diajar,
Aku ini pemuda Negara,
Pemudi itu pula tiangnya,
Pemuda itu harapan bangsa,
Aku bakal memimpin Negara,

Seperti kain yang putih,
Aku dicorakkan disini,
Mengapa bila aku mahu bangkit,
Aku dihalang oleh mereka yang mengajar aku,
Walhal aku mempertahankan Negara tercinta,
Ambil yang jernih,
Buang yang keruh,
Jangan jadi seperti lembu ditusuk hidungnya,
Ungkapan ini yang mereka ajar padaku,

Ketika disekolah aku diajar,
Membezakan yang batil dan yang haq,
Kini, praktiknya terbatas,
Undang-undang seperti boneka,
Benang-benang dikawal oleh tangan,
Wahai pemuda dan pemudi Negara,
Pahitnya hempedu dicuci dengan ilmu,
Jangan menanti pelangi muncul dikala senja tatkala renyai dipagi.

18/7/2011

0 comments: